Jak nepřibrat přes vánoční svátky

Jak nepřibrat přes vánoční svátky

Jak přes vánoce nepřibrat a přitom si je užít se vším všudy, co k nim patří? Tak to je otázka, která v posledních dnech napadla nejednoho z nás.

Takže dají se vůbec vánoce “přežít” bez poskvrny v podobě nové tukové pneumatiky kolem našeho původně štíhlého pasu?

Dají a bude nám k tomu stačit dodržování několika jednoduchých pravidel, nebo alespoň většiny z nich. Jinak si může dopřát vánočních dobrot ten, kdo má během roku spoustu pohybu a jinak ten, kdo celé dny prosedí v kanceláři nebo za pokladnou supermarketu, jinak ten do prožije vánoční svátky v pohybu na horách a jinak ten co bude trávit čas před televizí. Naše předvánoční váha nebo už v tomto období nadváha, bude některé z nás rovněž limitovat.

Jaké jsou hlavní důvody velmi častého nárůstu hmotnosti o vánocích?

– Po dlouhém a náročném předvánočním shonu se konečně dostáváme do klidu a chceme si za pár ní volna odpočinout, čímž klesá naše pohybová aktivita a i jindy akční lidé mají najednou velmi málo pohybu.
– Vánoční dobroty obsahují velmi často příliš mnoho jednoduchých cukrů, které jsou jak pro naše zdraví tak pro naši štíhlou linii naprosto nevhodné. Velké množství jednoduchých cukrů najdeme téměř ve všech druzích tradičního vánočního cukroví, ve vánočkách, štolách, štrůdlech, sušeném ovoci i čerstvém ovoci, v limonádách, kolách ale třeba i slazených minerálkách, o svařeném vínu a horké čokoládě, která bezesporu k vánocům patří, není třeba diskutovat.
– O vánocích máme obvykle ve stravě i výrazný přebytek i tuků v podobě smažených pokrmů, vydatných tučných pokrmů, omáček, polev na cukroví, uzenin ale třeba i těch dobrých jako jsou například tuky z ořechů. Celkový příjem tuků je tak obvykle v tradiční vánoční stravě rovněž značně nadstandartní.
– Dalším dílčím viníkem je obvykle zvýšená konzumace alkoholu po dobu vánočních svátků. Návštěvy, konečně volno a odpočinek, potřeba oslavit vánoční čas sebou přináší častější konzumaci sladkých alkoholických nápojů v podobě svařeného vína, likérů, šampaňského a podobně. Alkoholické nápoje jsou bohaté jak na jednoduché cukry tak i na kalorie.
– A v neposlední řadě, může za nárůst naši váhy i špatné načasování jídla během vánoc. Díky delšímu rannímu spánku, volným dnům obvykle naplněným návštěvami nebo domácí pohodou před televizí a pozdějším večerním spánkem se celé naše stravování posouvá do odpoledních a večerních hodin. Když si ještě uvědomíme obsah cukrů, tuků a kalorií ve vánočních pokrmech, je nám jasné, jak je naše postava a zdraví po vánocích ohroženo.

Když jsem si uvědomili, co je za případným nárůstem naší hmotnosti přes vánoční svátky, zbývá nám už jen najít pár pravidel, opatření, úprav nebo nápadů které nám pomohou vánočnímu nabírání zabránit.

Naše pravidla (a tady pokud nechceme být po vánocích jako kuličky, nejsou pravidla od toho aby se porušovala) jsou následující:

– Vánoční cukroví, štoly, vánočky a podobné sladké a tučné vánoční dobroty patří k dopolední svačině či kávě, odpoledne volíme spíše bílkovinové svačiny a občerstvení. Na odpoledne si nachystáme na sváteční stůl obložené mísy se šunkou, méně tučným sýrem, tvarohové pomazánky, jogurtové dipy se spoustou zeleniny, dobroty ze šmakouna, zeleninové saláty apodobně. V podobném uchu se pokud možno stravujeme až do večera.
– Vyhněme se nepřetržitému průběžnému pojídání všeho co je kde na stolech nachystané. Jídlo, ať již jakékoliv se snažíme rozložit do pěti až šesti denních jídel. Mimo jídla konzumujeme opravdu minimálně. Pokud Vás misky s cukrovím lákají celý den, prostě je tam mít nemusíte. Vyndejte je pouze v okamžiku, kdy si chcete trochu dopřát a pak je zase ukliďte.
– Součástí každého pohoštění, svačiny i svátečního jídla by vždy měla být velká porce zeleniny. Z čerstvé zeleniny můžete vykouzlit nádherné obložené mísy, krásné jednohubky jejichž základem může být místo pečiva třeba okurka, kousek papriky, plátek čerstvé cukety nebo třeba máslové dýně. Fantazii se v tomto případě meze nekladou.
– Alkohol je další částí našeho vánočního stravování, kde můžeme své postavě výrazně pomoci nebo uškodit. Na vánoce se velmi často konzumujeme alkohol jednak ve větší míře než běžně, ale zároveň velmi často volíme sladké alkoholické nápoje…svařáky, medoviny, různé likéry apod. Tady je to zase na každém z nás, jak s tím naloží. Někdo může tradiční vánoční alkoholické nápoje zcela vypustit, nebo se dají se nahradit například kvalitním suchým nebo polosuchým vínem a hlavně jej vždy doplnit dostatečným množstvím čisté vody. Sklenka vína plus sklenka čisté vody navíc). Dostatečný pitný režim ve formě neslazených nealkoholických nápojů je také velkým pomocníkem k udržení váhy.
– A nakonec POHYB, POHYB a zase POHYB….vycházky, plavání, kolo, lyže, brusle……každý si jistě najde pohyb jemu vlastní.

Tak my Vám i nám přejeme klidné svátky s minimálním nárůstem váhy a těšíme se na Vás v příštím roce.