Jak začít?

Jak začít?

Chcete zlepšit své zdraví a vytvarovat svoji postavu? Pak stojíte před otázkou, co bude nutné udělat a kde začít. Bez změny stravování a pravidelného pohybu to zcela jistě nepůjde. My se dnes budeme zabývat tím, jak by měl optimálně vypadat Váš jídelníček hlavně co se množství a z něj přijaté energie týká.

  • Vhodné jídlo Vám zajistí dostatek správných živin a energie je nezbytných pro správné fungování těla, sílu na cvičení i pro duševní pohodu.
  • Díky pravidelnému pohybu získá Vaše tělo pružnost, zpevní se a začne se tvarovat podle Vašich představ.

První krok:

  • Nejdříve si musíte ujasnit (zjistit, spočítat, dopátrat se) jaký je Váš bazální metabolismus. Bazální metabolismus je množství energie, kterou potřebuje každý den Vaše tělo pro zachování základních životních funkcí a to v naprostém klidu bez jakékoliv činnosti. Bazální metabolismus je závislý na pohlaví a věku, tělesné teplotě, zdravotním stavu, svalové hmotě i fyzické kondici.  A protože neexistuje spravedlnost…muži mají vyšší bazální metabolismus než ženy. Svůj bazální metabolismus si můžete nejpřesněji zjistit měřením na diagnostickém přístroji, třeba In Body které používáme my, ale jsou i další. Pokud to k nám máte daleko a nemáte ve svém okolí tuto možnost, můžete si pro začátek spočítat svůj bazální metabolismus pomocí kalkulaček a vzorců k tomu určených a snadno je najdete na internetu.
  • Dalším krokem je zjištění (dopočítání se) skutečného denního výdeje energie. Pokud používáte fitness náramky či hodinky, tak máte svůj výdej zmapovaný dobře. Jedná se o součet všech denních fyzických i duševních aktivit od běžného denního pohybu, cesty do práce, úklidu, hraní s dětmi až po sportovní aktivity.
  • Po sečtení vypočteného nebo změřeného bazálního metabolismu a skutečného denního výdeje energie se dostanete k velmi důležité hodnotě a tou je celkový denní výdej energie.
  • Pokud bude Váš cíl zhubnout je nutné vytvoření kalorického deficitu a to bohužel navzdory všem “zázračným” dietám a stravovacím směrům, které tvrdí něco jiného. Pokud máte v úmyslu nabrat svalovou hmotu, musíte být energií v přebytku.

Pro představu zhruba 70 kg vážicí žena (sportovní s nějakým tím kilogramem svalů) bude mít bazální metabolismus kole 1550 kcal naproti tomu průměrný 90 kilogramový muž se bude pohybovat v závislosti na výše uvedených faktorech kolem 2000 kcal. Skutečný výdej jednotlivců se výrazně liší v závislosti na jejich životním stylu, tudíž  nemá cenu jeho přibližnou výši uvádět.

Tak teď víme kde začít a v dalších článcích se budeme problematice věnovat podrobněji.