Vápník a jeho úloha v našem těle

Vápník a jeho úloha v našem těle

Vápník (Kalcium) je prvek, který je základní součástí kostí a zubů, a zároveň je nezbytným prvkem k fungování mnoha funkcí našeho těla. Vápník se nemůže v našem těle vstřebávat bez dostatečného množství hořčíku a vitamínu D.
Do kostí se nám vápník ukládá zhruba do 25. roku věku. Mezi 10-15 rokem života je jeho dostatek důležitý i jako prevence roztroušené sklerózy, která je v dnešní době stále se častěji vyskytující zdravotní komplikací. Z tohoto důvodu je pro dospívající (a nejen pro ně) naprosto zásadní pestrá a vyvážená strava s dostatkem pohybu na čerstvém vzduchu a slunci čímž tělu zajistí dostatek Vápníku, hořčíku a vitamínu D.

Vápník má v našem těle vliv na činnost nervů a nervové soustavy, ovlivňuje činnost svalů, fungování srdce, udržuje zdravé a pevné kosti a zuby. Dále ovlivňuje srážlivost krve, aktivuje některé hormony a vliv má na i na další tělesné funkce.
Nedostatek vápníku, pokud je dlouhodobý má na svědomí řídnutí kostí i zubů, měknutí kostí, svalové křeče, uvolňování zubů a dásní, ovlivňuje poruchy růstu u dětí a další.

Jak poznáme, že máme vápníku málo ještě před tím, než si jeho nedostatkem způsobíme některý z uvedených zdravotní problém? Mezi hlavní příznaky patří střídání zácpy a průjmů, záchvaty úzkosti, bušení srdce, svalové bolesti, škubání i křeče. Dále jsou při nedostatku vápníku časté i opary, afty, lámání nehtů a padání vlasů. Předávkování vápníkem naopak může signalizovat zvracení, únava, tvorbou ledvinových kamenů ale i sklon k depresím.
A jak zajistit dostatek vápníku ve stravě sobě i svým dětem? Jíst bychom měli dostatek kvalitních mléčných výrobků, brokolici, kapustu, ryby, ořechy a mandle, mák je rovněž skvělým zdrojem vápníku, luštěniny a mořské řasy.

Vstřebávání vápníku výrazně ovlivňují následující faktory: přemíra cukrů ve stravě, přemíra soli, tavící soli (obsažené zejména v tavených sýrech), kyselina fosforečná (obsažená v nápojích), vyšší konzumace alkoholu a pití velkého množství kávy.

Vápník je třeba doplňovat ve formě potravinového doplňku, zejména pokud nejsme schopni pokrýt jeho potřebu vyváženou stravou. Dále pak v případě že má naše tělo jeho vyšší potřebu než jsme schopni pokrýt, zejména v těhotenství, u žen po menopauze, u seniorů nad 65 a v již zmíněném dospívání.